יום שישי, 30 במרץ 2018

ברי אולסון, גברת חסה

ופלים בלגים וצ'יפס. בְּרי אולסון פשוט לא הצליחה לעמוד בפניהם. "נעשיתי טבעונית וירדתי במשקל. אבל אז גיליתי שאני יכולה לאכול ג'אנק טבעוני, ועליתי את הכול בחזרה! היום שבו גיליתי את הג'אנק פוד הטבעוני היה יום שמח מאוד..."

ופל בלגי טבעוני בגלידריית ג'לה לוינסקי זצ"ל

הג'אנק פוד לא הפריע לאולסון לזכות בפרסים יוקרתיים מטעם תעשיית הפורנו, ביניהם "תגלית השנה 2008", "סצנת האנאלי הטובה ביותר 2009" ו"כוכבת הרשתות החברתיות 2011", אם כי אף אחד מהם לא משתווה לתואר "גברת חסה", שאותו העניק לה ארגון PETA כהוקרה על פעילותה למען זכויות בעלי חיים.

"תמיד אהבתי בעלי חיים, ואני לא רוצה להיות הגורם להתעללות שחיות תמימות עוברות בתעשיית המזון. אני זועמת מאז שלמדתי על מה שהן עוברות שם, ואני מנסה בכל יום לתעל את הזעם שלי לכיוון חיובי. הדרך היחידה שהתעשייה תשתנה באמצעותה היא הטבעונות. אני רק יכולה להציב דוגמה ולהפיץ את המידע, ולקוות שאנשים ילכו בדרכי."


הבחירה בטבעונות היתה אידיאולוגית. הבחירה בפורנו היתה עניין כלכלי. "תמיד רציתי להיות רופאה, ולמדתי שנתיים באוניברסיטת פרדו [Purdue]. במקביל ללימודים עבדתי במשרה מלאה ארבעים שעות בשבוע. היה קשה להתמודד עם העומס של הלימודים והעבודה, ותמיד גיליתי עניין בתעשיית הפורנו, אז יום אחד פשוט גיגלתי 'אפליקציית פורנו', מצאתי אתר ופרסמתי בו את כל התמונות והמידע עליי". היא הפכה במהירות לכוכבת: "היה לי פה גדול, ויכולתי לדבר יותר מלוכלך מכל אחת אחרת. אפילו לא עשיתי את זה בכוונה. אנשים פשוט התחילו להחמיא לי על הדיבור המלוכלך שלי, ותמיד הדליק אותי לדבר ככה, אז המשכתי לעשות את זה גם בסרטים".

הדבר היחיד שאולסון סבלה ממנו בגלל הפורנו והטבעונות היה הבדיחות השוביניסטיות של גברים ("בסרטים תמיד יש לך חתיכת בשר בפה"). היא קיבלה שלושים הודעות מטומטמות כאלה ביום, וענתה: "גברים, בדיחות הבשר שלכם מפגרות! אתם לא כאלה חכמים, תפסיקו בבקשה להגיד דברים כאלה". היא גם שלחה לגברים מסר: "אני לא חושבת שגברים אוכלי בשר הם יותר גבריים. אני חושבת שהם פשוט לא קיבלו מספיק מידע כדי לקבל את ההחלטה הנכונה לגבי טבעונות. גבר רחב אופקים הוא הגבר הכי סקסי מבחינתי. אז גברים, תוציאו את הספרים ותתחילו ללמוד!"

לשיא פרסומה הגיעה אולסון ב-2011, כשהפכה לבת-זוגו של צ'רלי שין ביחד עם שחקנית פורנו נוספת. באותה תקופה היא הכריזה: "אני מקווה שעם הפופולאריות המתפתחת שלי, אצליח להמשיך לחנך אנשים בנושא זכויות בעלי החיים. זאת דרך נהדרת לעשות שינוי. החלום שלי הוא לבנות מקלט גדול לבעלי חיים".

בעולם נורמאלי, כולנו היינו גאים להיות השכנים, החברות, העובדים או המעסיקות של אישה מרשימה כמו ברי אולסון. למרבה הצער, העולם שלנו לא נורמאלי, ואולסון גילתה זאת על בשרה אחרי שפרשה מפורנו וחיפשה עבודה חדשה. בסרטון שפירסמה לפני שנתיים, היא חשפה את קשיי החיים אחרי הפרישה.

           

היא גם כתבה מאמר באותו נושא:

"קוראים לי ברי אולסון, אני שחקנית פורנו לשעבר, ומאז שפרשתי רק שמרתי על שתיקה. שתקתי בקשר לאפליה, שתקתי בקשר לאיומים, שתקתי בקשר לדיכאון, להשפלה, לבִּיוּש.

אני מקווה שבזכות הדברים שלי, יותר נשים יאזרו עוז להשמיע את קולן. אני לא אשתוק עוד. בחרתי לדבר.

כשנכנסתי לתעשיית הפורנו בגיל 19, עשיתי את זה כדי להתנסות מינית וגיליתי שזה מרתק אותי. הייתי סטודנטית לביולוגיה באוניברסיטת פרדו בלימודי טרום-רפואה, ועבדתי במשרה מלאה בטלמרקטינג. טסתי ללוס אנג'לס כדי לבדוק את עולם הפורנו והייתי בהלם מהכסף שאפשר לעשות בו. החלטתי לעזוב את הלימודים ולהרוויח כמה שיותר. לא ראיתי שום דבר בעייתי בלחשוף את המיניות שלי, והמשפחה והחברים תמכו בי.

עד שלא עזבתי את תעשיית הפורנו בגיל 25, לא הבנתי עד כמה החברה שופטת אותי. תמיד הדחקתי את מה שאנשים חושבים עליי, אבל בגלל שנקלעתי לתוך סערה תקשורתית [הזוגיות עם צ'רלי שין] נחשפתי לדעת-הקהל, וכשגיליתי מה הציבור חושב עליי רציתי למות.

עזבתי קריירה שהרווחתי בה מיליונים וניסיתי לקבל כבוד. נלחמתי ונאבקתי במשך שנים. אנשים הסתכלו עליי כאילו אני עבריינית מין. הסתכלו עליי כאילו אני נחותה מהם בכל מובן. עד שלא נחשפתי לאנשים האלה, אף פעם לא הבנתי כמה הגישה שלי מתקדמת וכמה אנשים אחרים מפחדים ממיניות. רק אחר כך הבנתי שלעולם לא אוכל להחזיר את הגלגל לאחור ולהיות אחות או מורה. כל עסק יכול לפטר אותי כי אני עלולה לגרום ללקוחות להרגיש 'לא בנוח' בגלל מי שאני.

אין תמלוגים בפורנו. אני רואה בכל יום באנרים עם התמונות שלי ואת הסרטים שלי בכל מקום באינטרנט. האנשים חסרי-הפנים מאחורי התעשייה עדיין מרוויחים מיליונים מהתמונות שלי ולא סובלים מהשלכות, ולי נותר רק לחפש רעיונות להקמת עסק עצמאי, כי אין לי אפשרויות עבודה אחרות. אנחנו תעשיית הבידור היחידה שהכישרונות בה לא מקבלים תמלוגים אחרי שהפסיקו לעבוד. אז עכשיו אני חסרת פרוטה ומנודה על-ידי החברה. פורנו היא התעשייה היחידה שבה ככל שאישה מצליחה יותר, כך היא תסבול יותר בשארית חייה.

החרטה הגדולה ביותר שלי היא שעזבתי את הפורנו. ויתרתי על כל הכסף וניסיתי לגרום לעולם לחבב אותי. זה לא קורה ואף פעם לא יקרה. הייתי צריכה פשוט להמשיך עוד חמש שנים בפורנו, לחסוך כסף ולחיות בנוחות את שארית חיי.

אנשים שונאים אותי, ואם הם רק היו מכירים אותי, הם היו יודעים שאני אחת הנשים הכי נחמדות שהם פגשו. זה חבל, חבל לכולם. המסר שלי לנשים צעירות הוא להיזהר. דברים לא יסתדרו מעצמם אחרי שתיכנסו לפורנו או תעזבו אותו. אתן תהפכו לקבוצה נפרדת מהחברה, קבוצה שאין אף ארגון שתומך בזכויות האזרח שלה. החיים גם ככה קשים, אל תעשו את זה לעצמכן. הכסף לא שווה את הסבל שהחברה הכללית תעביר אתכן כל החיים.

הפורנו לא פגע בי. מה שפוגע בי זו הדרך שבה החברה מתייחסת אליי בגללו."

היחס החברתי פגע גם בטבעונות של ברי, שלמרבה הצער נשברה לאחרונה. אפשר לקוות שהיא תתאושש. כיום אולסון עובדת במצלמות-מין, שם לפחות הפרסום עוזר לה והסטיגמה לא פוגעת בה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה